Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Audiovisuellt läsande - Sida 1 av 1

Auditiv Transport : Skillnader mellan auditiva dramer och film

Finns det skillnader i hur vi upplever auditiva dramer gentemot hur vi upplever film? Med hjÀlp av transporteringsteori och radiodramats historia undersöker detta examensarbete hur vi upplever auditiva dramer gentemot film. En historia har framstÀllts som ett auditivt drama och som ett audiovisuellt drama och ett tidigare kÀnt verk Àven det skapat bÄde som auditivt drama och audiovisuellt drama har anvÀnts för att lÄta 26 respondenter uppleva tvÄ historier i tvÄ olika medier. Detta för att se om det finns skillnader i hur transporterade Ähörare/ÄskÄdare blir av berÀttelser berÀttade genom olika medier.Undersökningens resultat pekar mot att skillnader i transport Àr smÄ.En slutsats man kan dra av detta Àr att auditiva dramer kan anvÀndas mer i marknadsföringssyften, ?hype?-skapande och franchising av spel, film och serier.

Fula klÀder, men Brad Pitt Àr rÀtt snygg : En studie kring audiovisuellt lÀsande i skolan

Jag syftar att undersöka hur klipp frÄn spelfilmer baserade pÄ litterÀra texter kan förmedla kunskaper inom litteratur och historia. Under tre lektioner anvÀnds en kvantitativ metod dÀr samma undersökningsgrupp svarar pÄ hur och om filmklipp integrerade i undervisningen har tillfört dem kunskaper. För att analysera materialet utgÄr jag ifrÄn Roger SÀljö och resonerar kring ett sociokulturellt perspektiv dÀr Filmen Àr ett redskap som elever anvÀnder för att förstÄ och behandla sin omvÀrld. Jag utgÄr Àven ifrÄn en neoformalism och en receptionsteori, dÀr eleverna anses vara audiovisuellt lÀskunniga och bÀrare av en förvÀntningshorisont. Resultatet visar inte pÄ att kunskaper i historia förts vidare, men dÀremot i litteraturförstÄelse dÀr klippen gjorde det lÀttare för eleverna att ta till sig ett innehÄll och skapa helhetsintryck i en svÄr text.

Skönlitteraturens psykologi, ett relevant fÀlt för pedagogisk forskning

Sko?nlitteraturens psykologi a?r ett fa?lt som behandlar effekterna av att la?sa sko?nlitteratur pa? det ma?nskliga psyket. Inom detta fa?lt har en, fra?mst nordamerikansk, forskning fokuserat pa? korrelationen mellan ett la?sande av sko?nlitteratur och en o?kad empati. I fo?religgande text har vi fo?rso?kt sammansta?lla denna forskning och med hja?lp av en grupp yrkesverksamma pedagoger pa? en ho?gstadieskola i Malmo? diskuterat, dels hur undervisningen med sko?nlitteratur och empati ser ut idag och dels vilket sto?d det finns fo?r ett empatiarbete med hja?lp av fiktion, ba?de fra?n skolans ledning och i styr- och ma?ldokumenten.

En interaktiv operaupplevelse : att vÀcka nyfikenhet och intresse med digitalt audiovisuellt berÀttande

Arbetet bygger pÄ att de informationssystem som anvÀnds idag men som blir allt Àldre och dÀrigenom inte klarar de krav som stÀlls pÄ dem. Detta medför att informationssystemen mÄste migreras till modernare plattformar, dÄ företagen dels inte klarar sig utan dess nuvarande funktionalitet och dels mÄste vidareutveckla systemen.Detta arbete tar upp olika sÀtt som detta kan genomföras pÄ och vilka problem som kan komma att uppstÄ nÀr detta sker. För att kunna undersöka detta sÄ genomfördes ett antal migrationer. SprÄken som migrationen kommer att ske mellan Àr Visual Basic 6 och Visual Basic .net. Migrationerna kommer att ske med hjÀlp av ett migrationsverktyg, samt ett ramverk som i arbetet skrÀddarsys för just arbetets typ av migrationer.Det arbetet kommer fram till Àr att det sker problem vid anvÀndande av ett verktyg och Àven att det inte ger tillrÀckligt med respons pÄ vad som gÄtt snett under migrationerna..

Film som en resurs i historieundervisningen : Film as a resource in history education

Abstract: In this study, I have searched for answers to whether teachers use pictures in their teaching with the purpose of making education easier. Can we use the pictures with a pedagogic purpose? In this study, I have interviewed middle-school teachers concerning this subject.My results show that teachers actually use pictures in order to make the education easier for pupils but they do not do it very often. They think that they do not have the time to look for the good pictures that go with their subject and that they can show in the classroom. They also think that the pictures in the textbooks are good enough and they do not discuss the pictures very much.

ONBEAT/OFFBEAT : En o?gonro?relsestudie av audiovisuell synkronisering

Senare forskning har bo?rjat ja?mfo?ra etablerade principer inom filmklippning med ro?n fra?n kognitionsforskning. Ny teknik go?r det mo?jligt att pa? ett adekvatare sa?tt ta del av a?ska?darens upplevelse och interaktion med ro?rlig bildmedia. Tidigare studier som tas upp i texten har varit inriktade pa? visuella aspekter, hur brott mot videoredigerings- principer pa?verkar a?ska?darens o?gonro?relser.

Hur uppfattas olika remedieringar av en poetisk text till ett audiovisuellt medium som film, i synnerhet överföringen av litterÀra metaforer? Vilken förhÄllningsÀtt till texten anses vara mest effektivt i att meddela textens betydelse och mening i en film

Vi anvÀnder oss dagligen av ett rikt bildsprÄk med hjÀlp av t ex metafor. Senaste forskning har visat att bildsprÄket har en stor betydelse i vÄrt sÀtt att tanka och kommunicera med varandra. Samtidigt Àr bildsprÄket betraktas som en slag avvikelse i vÄrt sÀtt att kommunicera och tÀnka som anser ske pÄ en bokstavlig nivÄ. Jag blev intresserad av att utforska denna dikotomi och i en viss mÄn ville jag gestalta den i mitt projekt. Jag ville undersöka om det finns ett sÀtt som anses vara mest effektiv för att remediera en poetisk text till ett visuellt medium.Jag skapade tvÄ filmer med ett identiskt ljudspÄr som innehÄller en musik komponerad för en poetisk höglÀsning.  Genom att förhÄlla mig till textens innehÄll pÄ olika sÀtt i skapandet av mitt bildmaterial försökte jag undersöka frÄgan och Àven utforska om manliga och kvinnliga deltagare skiljer sig Ät i deras respektive mottagande av de tvÄ filmerna..

FrÄn heterosexuell uppfostran till individuellt lustfyllt bejakande ! -en studie av könsroller, normalitet, kontext och sexualitet i audiovisuellt material inom sex och samlevnad för grundskolans senare Är och gymnasiet Ären 1970-2013.

Syftet med denna uppsats var att synliggöra hur pedagoger uppfattar sitt eget genusarbete, deras tankar och synsÀtt kring hur de arbetar mot en jÀmstÀlld förskola.I forskningsbakgrunden fokuseras det pÄ att förklara begreppet genus nÀrmre. Det definieras vad skollagen sÀger om genus och jÀmstÀlldhetsarbete och vad det innebÀr för dem som arbetar som pedagoger inom förskolan i dag. Sedan beskrivs Àven hur pedagogers arbete med genus kan se ut pÄ förskolan och pedagogernas arbete berörs genom relevant litteratur. Metoden som valdes för att synliggöra pedagogerns tankar kring sitt eget arbetssÀtt var kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frÄgor. Vid intervjuerna anvÀndes inte en ljudupptagare utan stödpunkter antecknades under intervjuns gÄng.Resultatet visade att de flesta pedagoger inte tyckte att de uppnÄdde mÄlen enligt lÀroplanen och att de inte finns tillrÀckligt med kunskap inom arbetslaget för att det skall ske.

Hitman vs. Hitman : En adaptionsanalys av spelserie och film

AbstractUppsatsen handlar om tv-spelen Hitman: Blood Money (2006) och Hitman: Absolution (2012) samt dess adaptionsförhÄllanden till filmtolkningen Hitman (2007). Spelen Àr utvecklade av det danska spelföretaget IO Interactive och filmen Àr regisserad av den franska regissören Xavier Gens. Analysen Àr baserad pÄ Ätta teoretiska texter varav en text handlar om tv-spel och dess förhÄllande till film, fyra texter om adaption (varav tvÄ nÀrmare gÄr in pÄ auteurteorier), en text om vÄld, en text om skrÀck och slutligen en text om genreteori. Uppsatsen tar upp problematiken i adaptionsprocessen med fokus pÄ överföring frÄn spel till film och sedan vice versa.Den tar ocksÄ upp tre fördjupningsÀmnen som Àr anpassade till spelen och filmen samt ett mindre fördjupningsÀmne om vem som har rÀtt till att kalla sig auteur. Dessa tre primÀra fördjupningsÀmnen Àr skrÀck, vÄld och genre.

Didaktik för reflektion : FolkhögskollÀrares beskrivningar av hur de iscensÀtter deltagares reflektion

I ett flertal teorier inom fÀltet vuxnas lÀrande, liksom i dokument i specifika skolformer inom svensk vuxenutbildning, ges begreppet reflektion en frontposition i relation till lÀrande. Begreppet Àr dock problematiskt i att det har flera olika innebörder som inte nödvÀndigtvis harmonierar med varandra. Vidare saknar skolformer i utbildningssystemet didaktiska riktlinjer för utformningen av undervisning. Ett spÀnningsfÀlt kan skönjas hÀr, mellan Ä ena sidan explicita krav pÄ reflektion i dokument med bÀring pÄ specifika skolformers verksamhet, och Ä andra sidan teoretisk och didaktisk oklarhet kring begreppet reflektion.    Syftet med uppsatsen Àr att identifiera folkhögskollÀrares beskrivningar av hur de utformar undervisning för deltagares reflektion. Den kvalitativa metodansatsen Àr tematisk analys och det empiriska datamaterialet bestÄr av intervjuer med sex folkhögskollÀrare.    Resultaten av analysen gestaltas i fem övergripande teman av beskrivningar: samtal utformas som perspektivvidgning och Äterkoppling bÄde i det fysiska och virtuella klassrummet; skrivande utformas via chatt eller för hand genom dikt- och brevskrivande eller som textframstÀllningar i linje med olika skrivgenrer.

Produktkalkylering som beslutsunderlag

Syftet med produktkalkylering att sammanstÀlla kostnader för ett kalkylobjekt under hela förÀdlingsprocessen för att senare övergÄ till att vara ett underlag för beslut inom flera olika omrÄden i ett företag. Kalkylunderlaget mÄste sÄledes visa en korrekt spegling av kalkylobjektets kostnader för att företagsledningen ska kunna ta de beslut som krÀvs för att nÄ en högre lönsamhet samt tillvÀxt. De direkta kostnaderna kan enkelt hÀrledas frÄn redovisningen till produkten, dock framstÄr de indirekta kostnader som en svÄrare upp-gift. Fördelningen av material- och tillverkningsomkostnader berÀknas genom varierande fördelningsnycklar vilket skapar en pÄlÀggsats som lÀggs pÄ produktkostnaden. Eftersom pÄlÀggsatsen Àr likadan pÄ alla produkter oavsett om intensiteten i förÀdlingsprocessen varierar kraftigt, leder detta till att produktkalkylen inte speglar den verkliga kostnadsbil-den pÄ ett rÀttvisande sÀtt för kalkylobjekten.Syftet med denna uppsats var att studera hur en annorlunda fördelning utav omkostnader i den traditionella pÄlÀggsmodellen inom produktkalkyleringen kan skapa en mer rÀttvi-sande kostnadsbild av en produkt.